„Demokracia“, ako monarchia kapitálu

alebo demokracia, ako vláda občianskej spoločnosti?

(pokračovanie Invalidnej demokracie)

Formy totalitnej vlády sa od starovekých tyranií významne zdokonalili a zahalili do kamufláží. Súčasná, moderná, monarchia kapitálu kamufluje svoju totalitnú moc (neobmedzenú vládu) ilúziou tzv. „demokracie“.

Kde začať pri odstraňovaní monarchie kapitálu( finančnej moci)? Ak chceme uplatniť suverénnu vôľu občanov, je potrebné odstrániť obmedzenia, bariéry a deformácie občianskej spoločnosti.

V prvej etape je potrebné klásť otázky, prečo je nutné (a v koho záujme) je potrebné deformovať demokraciu?

  1. Komu a načo slúži politická reklama, a prečo sa používa?
  2. Prečo sú obmedzené politické práva?
  3. Prečo je obmedzená priama demokracia v prospech zastupiteľskej?

Od diskusie o demokratických princípoch v starovekom Grécku, hľadanie riešení v starom Ríme, cez povstania a revolúcie, osou hľadania demokracie, je ochrana suverenity voliča pri jeho rozhodovaní a dodržanie určujúcich parametrov voľby v organizácií spoločnosti.

Optimálny model demokracie je v súčasnom stave deformovaného verejného priestoru, obmedzení vzdelania občanov a občianskych práv, prakticky vylúčený. Žiadať zmeny smerujúce k obmedzeniu vplyvu finančných investícií do politiky a zlepšeniu súčasného stavu je však vždy možné.

 Návrh základných požiadaviek:

Odstrániť manipuláciu voličov reklamou, účelovo upravenými informáciami alebo ich zamlčaním.  

Nahradiť platenú politickú reklamu (dosiahnuť zákaz propagandy), verejným informačným priestorom s rovnakým rozsahom a objemom informácií o jednotlivých návrhoch (v prípade priameho rozhodovania o vecných riešeniach) a kandidátoch (pri voľbách do verejných funkcií).  

Odstrániť obmedzenia účasti na voľbách volebným systémom- kauciami, kvórami a exkluzívnej registrácie kandidátov prostredníctvom tzv. „strán“.

Odstrániť administratívne rušenie rozhodnutia voličov (pri 5% kvóre sa nepriznáva poslanecký mandát kandidátom, ktorí majú rovnaký počet voličských hlasov, ako ostatní zvolení kandidáti a tieto mandáty priznáva „volebná komisia“ nezvoleným kandidátom z menším, často zlomkovým, počtom hlasov). Nahradiť exkluzívne oprávnenie politických strán registrovať kandidátov, možnosťou kandidovať na základe primárnych volieb (alternatívne úspechom v regionálnych alebo profesijných voľbách), alebo iným spôsobom (petíciou, overenou garantovanou podporou osobností a organizácií s občianskou podporou).   

Rozšíriť priamu voľbu a nahradiť voľbu „zastupiteľov“ priamou voľbou verejných činiteľov.

Pokiaľ majú občania schopnosť voliť množstvo „zastupiteľov“ ( v našom prípade 150), nič nebráni priamej voľbe najschopnejších kandidátov do exekutívnych verejných funkcií. Takto by malo byť umožnené občanom voliť členov vlády, súdnej rady, rady prokurátorov, policajného prezídia, rady pre verejné média a celoštátne médiá, generálneho štábu armády, rady guvernérov Národnej banky a pod..  

 Obmedziť „zastupiteľské“ rozhodovanie v otázkach, ktoré môžu voliči rozhodovať priamo.

Zákonodárnu činnosť ponechať v priamom rozhodovaní voličov. Návrhy zákonov, predložené zvolenými verejnými činiteľmi, po verejnej diskusii (a spravidla overenými v praxi, ako dekréty) by prijali alebo odmietli občania priamym hlasovaním, organizovaným spolu s voľbami verejných činiteľov. V nevyhnutných prípadoch, s osobnou zodpovednosťou by mohli verejní činitelia na obmedzenú dobu vydávať potrebné úpravy vo forme dekrétov, kontrasignovanými ďalšími, najmenej desiatimi, odborne spôsobilými, verejnými činiteľmi.

Optimálny model nie je možné na malom priestore predstaviť aj odôvodniť. No navrhované riešenia by boli krokmi k rozšíreniu demokracie, ako verejnej moci odvodenej od občanov.

Zrejme by viedli k postupnej optimalizácií systému.. Viedli by k ozdraveniu verejného priestoru, k správe verejných otázok odborne a morálne spôsobilými osobnosťami, vynucovali by si, v kombinácii s efektívnou kontrolou, aj zodpovednosť verejných činiteľov pri ich rozhodovaní.

Obnovili by štát, ako republiku, v pôvodnom význame „spoločnej veci“ a platnom znení Ústavy …

Koniec „nežného“ podvodu

15.11.2024

Pomaly doznieva plazivá kontrarevolúcia z novembra 1989. Na Slovensku stroskotal kapitalizmus! Za tridsaťpäť rokov jeho obnovy došlo– reštitúciami, privatizáciou a predajmi pod cenou zahraničným investorom- k defraudácií temer celého národného majetku a prírodného bohatstva. Počas socializmu (1948-1989) vzrástla hodnota aktív štátu (SSR) viac ako [...]

DAV – slovenská mládež sto rokov po…

12.11.2024

pokračovanie Generácia DAVu ( Vlado Clementis a Ján Poničan mali 22 rokov, Daniel Okáli a Fraňo Kráľ 21, Peter Jilemnický 23, Laco Novomeský 20 , najstarší bol 24-ročný Andrej Sirácky) reagovali generačnou výzvou, pred sto rokmi, na zradu aj slovenskej „strednej triedy“ pri vzniku Československa. A zrada kompradorov a kolaborantov naďalej ostáva typickým spôsobom [...]

Krátka spomienka na VOSR (Veľkú októbrovú socialistickú revolúciu)

07.11.2024

Ťažko sa mi komentuje posun od ideálov VOSR k súčasnosti… Namiesto „Sovietskeho zväzu, ako záruky svetového mieru“ sme získali „USA, ako záruku mnohých vojenských konfliktov“ a približujeme sa III. svetovej vojne. Namiesto „So Sovietskym zväzom na večné časy a nikdy inak“ súčasní politici veselo operujú „S USA na večné časy a nikdy inak“ a namiesto [...]

švédsko

Švédske gangy čoraz častejšie verbujú deti ako nájomných vrahov

04.12.2024 09:49

Kriminalita švédskych gangov je organizovaná a komplexná. Jednotliví lídri zvyknú riadiť svojich ľudí zo zahraničia.

Polícia / Pomáhať a chrániť / Policajné auto /

Vyšetrovateľ inšpekcie spracoval podnet na väzobné stíhanie obvinených policajtov

04.12.2024 09:47

Skutku sa mali dopustiť ešte počas pôsobenia v bývalej Národnej kriminálnej agentúre.

čína, vojaci, vojačky, armáda, vojenská prehliadka,

Ruská ekonomika pod drobnohľadom Číny: Peking sa učí, ako obísť sankcie pred možnou inváziou na Taiwan

04.12.2024 09:30

Čína sa vždy snažila pochopiť, ako sa môže vyhnúť chybám Ruska, minimálne od rozpadu ZSSR, ktorý bol v Pekingu veľmi starostlivo študovaný.